Tavoite, tuo väärinymmärretty vauhtihirmu

Vuosi on jälleen vaihtunut! 365 uutta päivää (tai tätä kirjoittaessani enää 363) aikaa tehdä kaikki mitä on aina halunnut tehdä, toteuttaa unelmat, elää visiot todeksi ja ennen kaikkea saavuttaa tavoitteet!

Vastarintaliikkeestä alkaa kuulua nurinaa. ”Olen minä ennenkin tehnyt uudenvuodenlupauksia, eikä ne ole koskaan pitäneet” tai ”Viime toukokuussa asetin tavoitteeksi laihduttaa 10kg juhannukseen mennessä, mutta lihoinkin kaksi”.

Ei hätää, vika ei ollut sinussa tai tavoitteessasi, te ette vain olleet sopivat toisillenne. Millainen on sitten hyvä tavoite, se juuri sinulle sopiva? Palataan siihen pian, mutta puhutaan ensin siitä, miksi tavoitteita kannattaa ylipäätänsä asettaa?

Miksi tavoite?

No yksi asia on tullut viimeisten vuosien aikana selväksi: ainut mikä on vääjäämätöntä, on liike. Jos ei mennä eteenpäin, mennään taaksepäin.

Esimerkiksi näin: jos liikut, kunto kohoaa, jos et liiku, kunto rapistuu. Tai näin: jos syöt sokeria, lihot, jos et syö sokeria, laihdut. Siis yksinkertaistettuna.

Eikä tämä päde vain fyysiseen vartaloon, vaan esimerkiksi parisuhteeseen: jos puhut puolisollesi kauniisti, parisuhteenne kukoistaa. Jos et puhu kauniisti, parisuhteenne lakastuu. Tai työelämään: jos teet töitä, saat palkkaa, jos et tee töitä, saat potkut.

Siis yksinkertaistettua, mutta ymmärsit varmaan pointin.

Jos siis haluat, että asiat menevät mieluummin eteenpäin kuin taaksepäin, kannattaa asettaa tavoitteita.

Millainen tavoite?

Ja sitten se alkuperäinen kysymys: Millainen on hyvä tavoite? Ja miten monta niitä kannattaa asettaa? Helposti nimittäin lähtee lapasesta, varsinkin jos on suorittajatyyppiä, niin kuin minä. Tulee asetettua liian monta tavoitetta ja liian isoja tavoitteita. Ja lopulta niiden saavuttaminen kaatuu omaan mahdottomuuteensa.

Tärkein hyvän tavoitteen tunnusmerkki on se, että se on sinun itsesi asettama. Ei puolison, ei kaverin, ei valmentajan eikä pomon. Vaan sinun itsesi. Kun motivaatio tavoitteen saavuttamiseksi tulee sisältä, kasvaa sen toteutumismahdollisuudet merkittävästi.

Toinen hyvän tavoitteen tunnusmerkki on se, että sen ajatteleminen aiheuttaa sinussa iloista kuplintaa, sisäistä hyvää oloa ja sopivasti pelonsekaista innostusta. Kun tavoite samalla innostaa ja hirvittää, on se tarpeeksi iso, muttei aivan mahdoton.

No entäs se määrä sitten?

Ihmisen mieli on usein kovin erikoinen. Yleensä me yliarvioimme sen, mitä voimme saavuttaa lyhyellä aikavälillä, ja aliarvioimme sen, mitä voimme saavuttaa pitkällä aikavälillä.

Tästä syystä voikin olla järkevää tehdä muutama isompi pitkän aikavälin tavoite ja pilkkoa se osiin, pienempiin lyhyen aikavälin tavoitteisiin. Ja kun kirjoitat ne vielä ylös, esimerkiksi kalenteriisi, eivät ne unohdu pöytälaatikon perukoille, vaan ne pysyvät koko vuoden mielessä ja niiden toteutumisen todennäköisyys kasvaa jälleen.

Miten luoda tavoite?

Jos tuntuu hankalalta lähteä liikkeelle, voi tavoitteet voi jakaa eri osa-alueiden mukaan. Ja sitten asettaa yksi tavoite per kategoria. Esimerkiksi näin:

  • fyysinen hyvinvointi: levolliset ja riittävät yöunet,
  • henkinen hyvinvointi: asioiden vatvomisen lopettaminen,
  • työ: itseä motivoiva uusi projekti,
  • raha: 50e/kk säästöön,
  • parisuhde: halata väh. 3 kertaa/päivä,
  • ystävyyssuhteet: soittaa joka viikko jollekin.

Vähempikin kategorisointi riittää, ja näitä kannattaa muokata omaan tilanteeseen sopivaksi.

Tavoite suunnannäyttäjänä

Tavoitteet voivat olla myös vain suunnannäyttäjiä eikä niitä välttämättä ole kaikkia edes tarkoitettu saavutettavaksi sellaisinaan.

Tämän ajatuksen esitteli Ilkka Koppelomäki kirjassaan Saa mitä haluat, ja se muutti omaa katsontakantaani huimasti. Suurin paine tavoitteiden asettamiselta tipahti pois, kun ei enää tarvinnut ajatella “Mitä jos minusta ei tulekaan maailman parasta hyvinvointivalmentajaa?”. Riitti että minulla oli suunta, mitä kohti lähteä etenemään.

Miten saavuttaa tavoite?

Miten ne tavoitteet sitten saavutetaan? Jos siis sattuu olemaan sellainen tavoite, joka ei ole pelkkä suuntaviiva. No, niin kuin aikaisemminkin jo hieman vihjaisin, askel kerrallaan.

Riittää siis, että päätät mitä haluat, valitset suunnan ja lähdet sitä kohti pienen pienin askelin. Askel kerrallaan.

Ihanaa ja tavoitteellista vuotta 2019 juuri sinulle!

ps. Jos tavoitteiden asettelu ja etenkin niiden saavuttaminen kiinnostaa, niin ilmoittaudu mukaan helmikuun alussa alkavaan Voittajana ruuhkavuosista -verkkovalmennukseen osoitteesta https://voittajanaruuhkavuosista.fi/.

pps. Yksi keino saavuttaa tavoitteita on luoda positiivisia rutiineja arkeen tavoitteiden tueksi. Kerroin näistä lisää aikaisemmassa kirjoituksessani, jonka pääset lukemaan täältä.