Metsämieli työhyvinvoinnin edistäjänä

Metsämieli työhyvinvoinnin edistäjänä

”Hetkinen. Olenko taas unohtanut jotain?” mieli kiertää ympyrää, yrittää tarttua johonkin, mikä äsken oli vielä tässä.

Keskittymis- ja muistivaikeudet ovat suuri ongelma nykypäivän työelämässä. Palaverit ja deadlinet, kiire ja stressi altistavat työmuistin täyttymiselle. Ja kun jossain on tungosta, niin mikään ei liiku. ”Work smarter, not harder” on helpommin sanottu kuin tehty. Kun työtehtäviä puskee ovista ja ikkunoista, vaikka vanhatkin ovat vasta aluillaan, on vaikeaa olla mindfull ja “työhyvinvointi” kuulostaa sanahelinältä.

Vauhti hidastuu ja lopulta pysähtyy. Sieraimiin kantautuu tuttu tuoksu ja mieli vaeltaa lapsuuden kesään, mökin takapihalle, metsään.

Luonto palauttaa

Luonnon on tutkitusti todistettu vaikuttavan positiivisesti ihmisten hyvinvointiin. Verenpaine ja hengitystiheys laskevat samalla kun stressihormoniksi sanotun kortisolin määrä vähenee. Mieliala kohenee, keskittymiskyky paranee sekä positiiviset tunteet lisääntyvät. Myös kehon omat puolustusmekanismit elpyvät, kun luonnossa vietetään pidempiä aikoja kerrallaan.

Luonto on ihmisen alkuperäinen koti. Meidän hermosto, aistit ja vaistot ovat kotonaan luonnossa, joten siellä ei tarvitse ponnistella ollakseen läsnä. Tahaton tarkkaavaisuus herää, kun metsä tarjoaa lumoutumisen mahdollisuuden jokaisella silmäyksellä.

Suljen silmät ja hengitän. Mieli karkaa eiliseen palaveriin, mutta ohjaaja kehottaa palauttamaan ajatukset lempeästi ja ystävällisesti tähän hetkeen, hengitykseen.

Metsämieli ja työhyvinvointi

Me suomalaiset tiedämme, että metsään kannattaa mennä. Metsä on meitä lähellä, keskimäärin 200 metrin päässä kotiovesta. Osaamme ja uskallamme mennä sinne myös yksin. Mutta tuleeko silti mentyä?

Ohjattu Metsämieli-retki osana TYKY-päivää tai TYHY-toimintaa antaa osallistujille vapauden vain olla ja ottaa vastaan. Kun ammattitaitoinen ohjaaja johdattelee oikealle reitille, ohjeistaa tehtävät harjoitukset ja parhaassa tapauksessa keittää vielä nuotiokahvit retken päätteeksi, jää tekosyyt ja turha suorittaminen pois.

Tutkin keräämiäni oksia, jotka kuvastavat huoliani ja kiireitäni. Järjestän ne mieluisaan järjestykseen ja otan askeleen taaksepäin. Aivan kuin ne näyttäisivät jotenkin pienemmiltä, ei niin merkityksellisiltä, osa jopa turhilta.

Metsämieli-menetelmässä yhdistetään luonnon, liikkumisen ja mielentaitoharjoitusten hyödyt kokonaisvaltaista hyvinvointia tukevaksi ohjelmaksi. Metsämieli-menetelmä perustuu tutkittuun tietoon luonnon hyvinvointivaikutuksista, käyttäytymistieteistä sekä tietoisuustaidoista.

Metsämieli-menetelmän harjoitukset soveltuvat erityisen hyvin tietotyöläisille sekä työssään luovuutta ja ajattelua käyttäville. Arjen kuormituksesta ja työtehtävistä eroavat virikkeet palauttavat aivoja, jolloin mieli pääsee lepäämään ja rauhoittumaan ja näin palautuminen voi alkaa.

On jotenkin helpompi olla, helpompi hengittää. Murheet tuntuvat pienemmiltä ja kiireentuntu on poissa. Ja yhtäkkiä, aivan varkain, aamulla kadoksissa ollut ajatus on taas täällä: ”Muista mennä metsään.”

Lähde: Sirpa Arvonen, Metsämieli – Mielen ja kehon taskukirja, Metsäkustannus 2017.

Metsämieli-retki soveltuu erinomaisesti osaksi TYHY- tai TYKY-päivää, tai vaikka palaveripäivän aluksi. Lue lisää yrityksille järjestämistäni Metsämieli-retkistäni täältä.